W naszej ofercie znajduje się kilka modeli spodenek, w tym te z szelkami oraz bez szelek. Które rozwiązanie jest wygodniejsze? Dla jazdy wyczynowej, czy do dłuższych tras zdecydowanie polecamy spodenki z szelkami. Modele z gumką w pasie to wygodniejsze rozwiązania na krótkich przejażdżkach, czy do typowo rekreacyjnej jazdy. Wielu klientów, zwłaszcza kobiet, wybiera spodenki bez szelek ze względu na łatwość ściągnięcia ich w razie potrzeby skorzystania z toalety. To niewątpliwie ich przewaga w tego rodzaju sytuacjach.
Z czego wykonane są spodenki na rower dostępne w ofercie?
Spodenki z naszej oferty wykonane są z jednego z dwóch rodzajów lycry, bądź miksu obydwóch. Przeważająca część to modele wykonane z gładkiej, włoskiej lycry (gramatura 240). Materiał jest wysoce oddychający, odprowadzający wilgoć oraz nadmiar ciepła, posiada właściwości niepochłaniające brzydkie zapachy (potu) oraz filtr UV 50, który odbija promienie słoneczne (zapobiega nagrzewaniu się ciała) oraz uodparnia kolory przed blaknięciem. Drugim rodzajem dzianiny jest lycra o strukturze prążka, o nieco niższej gramaturze (210). Inny splot pozwala na jeszcze szybsze schnięcie, oraz efektywniejszą cyrkulację powietrza. Podobnie jak pierwsza lycra, ta także ma wykończenie filtrem UV 50. Dodatkowo zastosowano w niej włókna POWER, które jeszcze lepiej dopasowują się do pracy mięśni, zmniejszając ich zmęczenie podczas wysiłku fizycznego. Obydwa materiały są certyfikowane i opatrzone etykietami potwierdzającymi ich jakość oraz pochodzenie.
Spodenki na rower męski i damskie – różnice w ofertach
W przypadku męskich spodenek bez szelek dostępny jest tylko jeden krój z możliwością wyboru spośród trzech wkładek – PRO, TRS i REKORD. Wykonane z gładkiej, włoskiej lycry. Klasyczny krój, który dobrze dopasowuje się do różnych sylwetek, w tym mocno rozbudowanych ud. Dół nogawki zakończony jest silikonowym paskiem, który zapobiega podnoszeniu się ku górze.
Damska oferta spodenek bez szelek obejmuje aż cztery kroje:
– podstawowy z możliwością wyboru jednej z dwóch wkładek – BASIC i FORZA. Podobnie jak męskie wykonane z gładkiej lycry. Dobrze dopasowują się do damskiej sylwetki, pełniejszych ud oraz bioder;
– spodenki z nogawką za kolano – to odpowiednik podstawowego modelu, ale z przedłużoną nogawką. Niezwykle wygodne spodenki, które sprawdzą się również w nieco chłodniejsze dni, osłaniając stawy kolanowe;
– spodenki Improved bez szelek – to ulepszona wersja modelu podstawowego. Wszystkie szwy zostały wykonane metodą tzw. płaskich szwów, w standardzie wkładka FORZA oraz bardziej komfortowy mankiet z nakrapianym silikonem;
– spodenki funkcyjne bez szelek – wykonane z lycry o strukturze prążka, uszyte metodą tzw. płaskich szwów. Do wyboru wkładka BASIK oraz FORZA. Spodenki polecane dla kobiet o szczupłej budowie nóg. Jest to model bardziej kompresyjny niż wyżej wymienione spodenki;
– spódniczka kolarska to propozycja dla Pań, które szukają ultrakobiecej formy, bądź nie czują się komfortowo w przylegających kolarzówkach. Pierwsza warstwa to przylegające legginsy z wkładką BASIC, wykonane z gładkiej lycry. Wierzchnia warstwa to luźna spódniczka. Długość została tak dopasowana aby materiał nie przeszkadzał w trakcie jazdy.
Oferta męskich spodenek z szelkami zawiera poniższe modele:
– podstawowy model wykonany z gładkiej włoskiej lycry. Minimalistyczny krój, pozwala na optymalne dopasowanie się do różnych typów sylwetek. Spodenki dobrze dopasowują się do drobnej, jak i pełniejszej budowy. Do wyboru jedna z trzech wkładek: PRO, TRS oraz REKORD. Jest to bestseller w naszej ofercie. Dostępny w wielu wzorach oraz klasycznej czerni (te dostępne tylko z wkładką PRO);
– spodenki IMPROVED – podstawowy model spodenek, wzbogacony o płaskie szwy oraz mankiet z nakrapianym silikonem. W standardzie wkładka TRS;
– spodenki PRO – wykonane z gładkiej lycry. To spodenki o nieco innej budowie, niezwykle wygodne, wyposażone w rewelacyjną wkładkę IKON. Wszystkie szwy wykonane metodą płaskich szwów. Bardziej zabudowane szelki pełnią funkcję potnika, dobrze odprowadzając wilgoć na zewnątrz. Dzięki temu unikniemy „przyklejaniu” się koszulki do spoconego ciała. Mankiety zakończone są nakrapianym silikonem. Konstrukcja spodenek bardzo dobrze sprawdza się u osób o szczuplejszych udach. Ten model został opracowany z mistrzami Polski MTB. Od kilku lat niezmiennie jest wybierany jako model treningowy i startowy przez czołowych zawodników MTB;
– spodenki Tecnico – wykonane z dwóch rodzajów lycry – gładkiej oraz o strukturze prążka. Dzięki temu uzyskujemy bardzo dobre podparcie mięśni w trakcie jazdy. Wielopanelowa budowa sprawia, że spodenki rewelacyjnie współpracują z ciałem podczas wysiłku fizycznego. Do wyboru jedna z trzech wkładek: PRO, TRS i REKORD. Zabudowane szelki pełnią funkcję potnika, a dodatkowa kieszeń na plecach pozwoli bezpiecznie schować niezbędne drobiazgi. Dół nogawki zakończony silikonowym paskiem. To model polecany dla Panów o typowej, bądź szczuplejszej budowie ud;
– spodenki PRESS to ulepszona wersja modelu Tecnico. Również wykonane z obydwóch rodzajów lycry – gładkiej oraz prążkowanej. Do najważniejszych różnic należy inny rodzaj mankietu – z nakrapianym silikonem (zmniejsza nacisk na udo). Jest bardziej komfortowy i może być wybierany również przez Panów z bardziej masywnymi udami. W standardzie topowa wkładka GOLD EDITION. To zdecydowanie dobry wybór na długie dystanse.
W naszej ofercie znajdują się cztery rodzaje damskich spodenek z szelkami:
– model podstawowy, dostępny w klasycznej czerni z wkładką BASIC. Spodenki wykonane z gładkiej lycry. Bardzo wygodny krój, idealnie dopasowujący się do różnych typów sylwetki;
– model IMPROVED – podstawowy model wzbogacony o płaskie szwy, długodystansową wkładkę FORZA oraz mankiet z nakrapianym silikonem;
– spodenki funkcyjne – wykonane w całości z lycry o strukturze prążka dla jeszcze lepszej wentylacji. Rewelacyjne dla treningów w upalne dni oraz dla długich dystansów. W standardzie płaskie szwy oraz wkładka FORZA. Spodenki polecane dla kobiet o szczupłej budowie ud. Szelki o bardziej zabudowanej górze sprawdzają się jako potnik – błyskawicznie odprowadzając wilgoć na zewnątrz;
– spodenki PRESS – wykonane z dwóch rodzajów lycry – gładkiej oraz prążkowanej dla jak najlepszego podparcia mięśni oraz optymalnej termoregulacji. Mankiet zakończony nakrapianym silikonem ogranicza nacisk i jest bardzo komfortowy podczas jazdy na rowerze. Zabudowane szelki z dodatkową kieszenią na plecach pełnią funkcję potnika. W standardzie topowa wkładka GOLD EDITION, która polecana jest na długie dystanse. Spodenki dobrze współgrają zarówno ze szczupłą sylwetką, jak również u kobiet z bardziej rozbudowanymi udami.
Spodenki na rower – jak dobrać rozmiar?
Najistotniejszym parametrem jest obwód pasa. Zwyczajowo sugerujemy zmierzenie go na wysokości pępka i dobranie odpowiedniego rozmiaru z tabeli dostępnej przy danym modelu. W tabeli podano również wartość „WZROST”, jednak to element o funkcji czysto orientacyjnej i nie jest bardzo istotny w doborze rozmiaru. Wyjątek stanowią bardzo wysokie osoby, mierzące powyżej 190 cm, bądź bardzo niskie. Wtedy wykonujemy spodenki z dłuższymi, bądź krótszymi szelkami. Wpierw jednak polecamy przymierzenie standardowych spodenek i indywidualne oszacowanie, czy taki zabieg jest konieczny. Takie dopasowanie szelek to usługa darmowa, ale nie pozwalająca na zwrot lub wymianę towaru.
Spodenek na rower nie dobiera się na podstawie wagi i wzrostu – nie jest to miarodajne i nie pozwala na optymalne dopasowanie rozmiaru. Nie należy również sugerować się rozmiarami spodenek innych marek – każdy producent ma swoją unikatową rozmiarówkę i zawsze trzeba dobierać spodenki w oparciu o rekomendacje producenta.
Najczęściej popełnianym błędem przy zakupie spodenek jest wybór rozmiaru „na zapas”, aby nie były zbyt przylegające. Podczas wysiłku generowane jest ciepło oraz pot, które wpływają na rozciągliwość i dopasowanie spodenek do sylwetki. Materiał staje się nieco cięższy i zaczyna się minimalnie przesuwać, a wraz z nim wkładka. Może to powodować delikatne obtarcia.
Naturalnym jest, że przy prawidłowym doborze rozmiaru zwykłe szwy (niewykonane metodą płaskich szwów) mogą stać się bardziej widoczne na zewnątrz (tak jakby były rozciągnięte). Jest to normalna, prawidłowa budowa wynikająca z charakterystyki bardzo elastycznych materiałów.