Kolarstwo to dyscyplina sportu, która bez względu na to, czy uprawiania rekreacyjnie czy wyczynowo, może dostarczyć mnóstwo przyjemności i radości. Jak to jednak ze sportem bywa – to tylko jedna strona medalu. Jazda na rowerze zwiększa chociażby ryzyko upadku i odniesienia poważnych kontuzji. Innym, mniej drastycznym, aczkolwiek często występującym mankamentem, z którym mierzą się kolarze, są powstające podczas jazdy otarcia na skórze. Skąd się biorą? Jak im zaradzić? Podpowiadamy!
Typowe dla kolarzy otarcia skóry nie powstają tylko po kolizjach czy upadkach. Takie mikrourazy mogą nam dokuczać nawet po spokojnej, całkowicie bezpiecznej i niczym nieprzerwanej przejażdżce po turystycznej trasie. Najczęściej pojawiają się w okolicach intymnych, pachwinach i udach. Dlaczego? To wynik ułożenia ciała kolarza w czasie jazdy na rowerze oraz oparcia całego ciężaru ciała na partiach, które mają bezpośredni kontakt z siodełkiem. Postawa podczas pedałowania nie jest w żaden sposób naturalna dla człowieka. Do tego ucisk w okolicach kroku wywołany przed siedzisko stanowi spore wyzwanie dla mięśni i skóry. Nieodpowiednie przygotowanie się do jazdy i indywidualne predyspozycje skutkują powstaniem po jeździe na rowerze tego typu niegroźnych, aczkolwiek bardzo uciążliwych skaleczeń.
Profesjonalne spodenki rowerowe z wkładką – podstawa każdego kolarza
Absolutnie podstawowym elementem garderoby każdego amatora dwóch kółek powinny być profesjonalne spodenki rowerowe wyposażone dodatkowo w specjalną wkładkę ochronną. Dedykowane kolarzom szorty tworzone są z elastycznych materiałów, które idealnie przylegają do ciała, ale nie krępują ruchów i zapewniają maksymalny komfort. Do tego tworzy się je w taki sposób, by żaden element tkaniny nie uwierał użytkownika ubrania i nie powodował powstawaniu otarć. Spodenki rowerowe są rozciągliwe i elastyczne. Warto zdecydować się na modele wykonane z materiałów wspomagających odprowadzanie wilgoci, co dodatkowo zwiększa komfort jazdy.
Główny element ochronny stanowi wspomniana już wkładka. W największym skrócie – pełni ona rolę amortyzatora, przyjmując na siebie wszelkie wstrząsy, a oprócz tego zwiększa ogólny komfort siedzenia na siodełku, co jest szczególnie ważne przy długich trasach, a także w sytuacjach, gdy korzysta się z siedzisk wąskich i twardych. Ważne jest, by zarówno spodenki, jak i wkładki zostały odpowiednio dopasowane do sylwetki. Należy precyzyjnie dobrać szorty do swojego wzrostu i gabarytów. Wkładki osobno dedykowane są mężczyznom i kobietom, więc warto zwrócić na to uwagę przy zakupie. Więcej o tym elemencie wyposażenia ekwipunku kolarskiego pisaliśmy w tym artykule.
Na osobną wzmiankę zasługuje fakt, że spodenki rowerowe z wkładką mają właściwości antybakteryjne. To ważne, gdyż jeśli dana osoba ma predyspozycje do powstawania otarć na skórze, Zahamowanie rozwoju bakterii na włóknach materiału może zapobiec różnym uczuleniom czy infekcjom skórnym.
Sprawdź: Płaskie szwy w odzieży sportowej – co to takiego?
Dopasowanie siodełka
Spodenki rowerowe to jedno, natomiast ważny jest także dobór samego siodełka. Siedzisko naszego jednośladu powinno być wygodne, tzn. w czasie jego użytkowania nie powinniśmy odczuwać żadnego dyskomfortu. Nie znaczy to, że element ten musi być miękki. To kwestia indywidualna. Są kolarze, którzy preferują jazdę na twardszych modelach i na nich czują się lepiej. Na dodatek miękkie siodełka nie najlepiej sprawdzają się przy długich trasach, gdzie mogą powodować odparzenia i otarcia. Siodełko musi być też dopasowane do anatomii. Osoby z szerokimi biodrami raczej powinny rozejrzeć się za egzemplarzami o mniej ergonomicznym kształcie. W ofercie wielu sklepów znajdują się również siodełka z wgłębieniami i dziurami. Nie każdemu mogą one odpowiadać. Choć zmniejszają ucisk okolic intymnych, bywa że są zwyczajnie niewygodne i mało stabilne.
Sprawdź: Ból pośladków w czasie jazdy na rowerze – możliwe przyczyny. Jak go uniknąć?
Otarcia innych części ciała
Otarcia porowerowe powstają też na udach, co zwykle wynika z używania szortów o nieodpowiednim wykończeniu nogawek. Typowe kolarskie spodenki dobrze opinają się na nogach, a zakończenia materiałów są wspomagane np. silikonowymi wstawkami, które zapobiegają przesuwaniu się odzieży w czasie jazdy. Otarcia i mikrourazy powodują także źle dopasowane koszulki rowerowe czy używanie nieprzystosowanych do jazdy na rowerze t-shirtów. Wówczas skaleczenia mogą powstać np. pod pachami czy w miejscu łączenia materiałów. Choćby z tego względu zaleca się stosowanie dobrze dobranych rozmiarowo koszulek kolarskich, tworzonych z przyjaznych, elastycznych tkanin.
Co na otarcia?
Jeśli już przydarzyły nam się otarcia skóry, najlepiej zastosować specjalne maści regenerujące i antybakteryjne, przeznaczone stricte dla amatorów kolarstwa. Ewentualnie można posmarować zranione miejsca maścią nawilżającą łagodzącą podrażnienia naskórka.
Przed otarciami można też uchronić się poprzez nałożenie na najbardziej narażone na uszkodzenia partie ciała specjalnych maści, które zabezpieczą naskórek przed skutkami intensywnej pracy w wilgoci i wysokiej temperaturze. Taki preparat stosuje się tuż przed jazdą. Specyfik można mieć ze sobą w czasie przejażdżki i wykorzystać jego właściwości zaraz po tym, gdy odczuje się pierwszy dyskomfort wywołany podrażnieniami.
Warto też pamiętać o odpowiedniej higienie. Prawidłowe czyszczenie strojów po treningu i pielęgnacja skóry narażonej na uszkodzenia są w stanie zniwelować ryzyko pojawiania się typowych dla kolarzy otarć.